În numărul din 30 iulie crt. al revistei QMagazine, am publicat acest text redactat, evident, înainte de referendum. Titlul de față e ușor modificat față de cel din revistă, - Inconștiența majorității și a minorității
Minoritatea inconștientă
Minoritatea inconștientă
Puțini sunt cei
care știu că, în sens literal, referendum –
gerunziv al verbului refero (rĕferre rettŭli sau retuli, rĕlātum) - înseamnă « a trimite
înapoi », « a restitui » : este deci un act prin care o
întrebare e dovedește a fi atât de dificilă încât oficialii unei comunități nu se simt în stare să-i răspundă
ei înșiși, și o restituie, o retransmit la sursă – adică la comunitatea tuturor
cetățenilor.
Cine suferă de rău de uscat
Așa și în situația
noastră : disidiul dintre președinte și parlament este atât de grav încât
doar un vot al comunității civice îl poate tranșa. De aceea e și foarte
important ca această comunitate să-și spună punctul de vedere cât mai clar. O
soluție echivocă, incertă sau ambiguă – de pildă un referendum la care o majoritate semnificativă
ar vota într-un sens greu de contestat, dar la care numărul celor prezenți la vot ar fi
insuficient – ar perpetua starea de tensiune și de conflict, spre paguba
noastră, a tuturor. E cât se poate de clar că îndemnul la boicot nu poate avea
alt scop decât pe acela de a croniciza starea de conflict în care suntem siliți
să ne gestionăm viețile.
Nu e un mister
pentru nimeni, și deci nu mă simt datoare să folosesc cuvinte
impersonale : starea perpetuă de conflict este mediul natural în care dl.
Băsescu se simte confortabil și restul lumii – nu. Cum spunea odată Dorin
Tudoran, noi toți suferim de rău de mare, dl. Băsescu suferă de rău de uscat.
Așa că îndemnul dlui Băsescu de a nu participa la referendum ar putea părea o
simplă manifestare a naturelului Domniei sale, dacă nu ar fi de fapt un mod
deliberat de a nega sensul însuși al votului popular într-un moment în care nu
poate să nu știe că acest vot nu are cum să-l ajute să se reinstaleze la cârma
statului. Poporul era bun când îl vota entuziast pe dl. Băsescu ; acum
nu-l mai merită.
Inconștiența majorității, inconștieța
minorității
De fapt, am putut
înțelege în ultimele săptămâni că nici dl. Băsescu, nici apropiații Domniei
sale nu au decât dispreț pentru opinia comunității civice pe care doresc să o
păstorească oricum, în orice condiții, chiar și în absența unei minime aprobări
din partea cetățenilor. Când aflam în iarnă opinia dlui Baconschi, după care
manifestanții din Piața Universității erau « pegra » orașului –
adică, pe românește, scursura, cerșetorii și vagabonzii – am crezut că e un caz
izolat, și demisia emitentului din poziția de ministru de externe a părut să
confirme această primă impresie. Acum însă încep să cred altceva. Căci aflu că inconștiența majorității periclitează soarta minorității din preajma președintelui
Băsescu. O minoritate conștientă (adică ei) încearcă prin orice mijloace să
salveze ţara de ameninţarea unei majorităţi iresponsabile (adică noi). Mai aflu
că vom merge la vot – noi care vom merge, nu ei, care nu merg - ca oile la abator - zice dl. Cărtărescu, cel mai tradus scriitor român după Zaharia Stancu, sau ca niștei zombi, Sebastian Lăzăroiu dixit; că doar o minoritate luminată ne-ar mai putea mântui de teroarea majorității, dar nu răzbește. În ce
regim politic trăiesc acești domni oare ? Nu în democrație, nu am nici o
îndoială.
Cei 30 de tirani
Ca orice istoric al
culturii antice, nu pot să nu recunosc aici tema veche de vreo 2500 de ani despre
riscurile democrației : cetățile încredințează în chip iresponsabil
puterea politică unor cetățeni oarecare, în loc să se lase conduse de o
minoritate luminată și binevoitoare. În numele acestei teorii politice
incipiente au complotat vreme de vreo două decenii oligarhii de la Atena, până
ce au izbutit să instaureze cel mai antidemocratic regim politic, bazat pe
represiune și încălcare brutală a legii, sub conducerea nobililor repede
supranumiți de contemporani Cei 30 de tirani.
Tiranofilii
Amicii dlui Băsescu
se tem că nu vor mai avea puterea de a-l citi pe Platon dacă nu mai e
președinte « Căpitanul » lor. S-ar putea. Dar cu acest prilej mă
întreb dacă nu ar găsi astfel, în fine, răgazul și energia de a citi și nițică
istorie a Atenei, fiindcă doar astfel ar putea să afle ce s-a întâmplat până la
urmă cu încercarea celor 30 de a impune majorității atenienilor renunțarea la
democrație. Că vor afla timp pentru Karl Popper și pentru Societatea
deschisă nu mai sper de mult.
Marea păcăleală a
acestei împătimiri intelectuale pentru puterea nemăsurată a unuia singur – tiranofilia, cum o numește Mark Lilla – este faptul că minoritatea conștientă care
profită de pe urma excesului de putere al dlui Băsescu nu este nicidecum
Academia pseudo-platonică pe care o auzim azi exprimându-și disperarea cu atâta
elegantă sofisticare. Minoritatea conștientă pe care o cultivă, o reprezintă, o
incarnează dl. Băsescu este formată din Dnii Cocoș și Blejnar, Apostu, Videanu
și Boc, din suavele doamne Udrea și Anastase, Marta și Eba, iar mica coterie de
atleți culturali care tremură acum de iubire frustrată pentru idolul lor este
doar o amărâtă pantomimă cu filozofi menită să distragă atenția spectatorilor
de la Clanul butoanelor.
Minoritatea "tiranofila", doar priviti-o: burtosi, acneici, transpirati, cu strabism, buze groase si umede, cu saliva in colturile gurii, miopi, mostruosi, pretiosi ridicoli suficienti si prosti. Este un tablou de Goya de pe la 1800 unde se vede curtea lui Carlos al...IV-lea (III-lea?). Uitati-va la curte: sunt ACEEASI.
RăspundețiȘtergere