AP- Nu vă pare rău că v-aţi amestecat în viaţa publică, mai ales că s-au vărsat pe seama dumneavoastră nu o dată înjurături birjăreşti?
- ZP: Am fost grav afectată în primăvara lui 1990, cînd nu orice ziar, ci "România Liberă", m-a făcut albie de porci pentru eforturile de reformă din Facultatea de istorie, al cărei decan proaspăt eram. Am fost uluită, apoi însă am dezlegat misterul: ziaristul care venise, pasa-mi-te, să ne intervieveze - pe mine, pe studenți, pe cîțiva colegi - era prieten și ...commiliton cu unul dintre profesorii cei mai contestați de studenți. Ambii au ajuns de altfel apoi la "România Mare". Dar, după șocul de-atunci, m-am cvasi-imunizat, necăjindu-mă doar atunci când, pentru a-mi face mie rău, erau atacați alții - părinții mei defuncți de exemplu. Am ajuns astfel destul de repede pe lista neagră a lui Vadim, unul dintre cei 172 parcă "de împușcat". Cînd am ajuns la președinție și dl. senator a început să-mi trimeată tandre salutări prin intermediul Mitzurei Arghezi - Doamne, cît îmi fermecase copilăria "Cartea de adormit Mitzura", și acum adormea în Parlament sau la conferințe de presă, nefericita - m-am și amuzat, m-am și scârbit. După asta, doamna în cauză a fost și martor în procesul de calomnie pe care i l-am intentat șefului ei - evident, martor în favoarea acestuia - și a declarat că precis am luat mită, auzise ea personal pe culoarele parlamentului de la cineva, nu mai știa bine de la cine..
Nu e deloc plăcut. Dar este un război just, care trebuie să fie purtat. Am înțeles asta cu adevărat pe 14 iunie 1990: republica literelor nu poate fi liberă dacă cealaltă, republica adică, nu e liberă. În ultimă instanță, avem de ales între a fi înjurați pe degeaba și a fi înjurați fiindcă am făcut cîte ceva. Eu știu că am izbutit să contribui la instalarea libertății academice în facultate, în parte chiar în universitate, că apoi am contribuit la prima alternanță democratică la putere, și că, așa cum am mai spus nu odată, am participat la acțiunea politică a unei echipe care a mutat granița NATO și UE de pe Tisa pe Prut. Mă mândresc și pentru faptul că am contribuit, în ultimii ani, la limitare rinocerizării României. Pentru asta, pot să suport injuriile conjugate ale vadimiștilor, băsiștilor și altor distinși birjari de serviciu.
- AP: Fără intrarea în NATO, nu cred că eram acum în UE. E un merit imens al echipei din care aţi făcut parte. Mi-am amintit de un episod comic din aceea perioadă. Îl menţionez ca să descreţim frunţile cititorilor. E vorba de un tren al armatei americane oprit de un şef de gară din Oltenia, după ce a traversat trei sferturi din ţară, fiindcă nu avea actele în regulă. S-a turnat şi un film după el. Cum a fost atmosfera la Palatul Cotroceni? Ce reacţii a stârnit?
- ZP: A propos de incidente hazlii, eu eram la Washington cînd cu trenul, la întoarcere mi s-a povestit, dar, spre regretul meu, episodul își epuizase deja potențialul comic. Serios vorbind, aveți perfectă dreptate, nu aveam nicio șansă cu Uniunea Europeană dacă nu am fi deschis ușa NATO. Temerea noastră, înainte de summit-ul de la Washington din aprilie 1999, era că se va lua decizia inversă - nu intră în NATO decât un stat membru UE, ceea ce pentru noi ar fi fost foarte dificil, câtă vreme procesul de integrare în UE e cu mult mai complex și are în vedere un întreg ansamblu societal, în vreme ce NATO are, desigur, condiționalități militare și politice, dar nu examinează și educația, și justiția, și emisiile de carbon, și...Din fericire, liderii NATO de atunci - președinții SUA și Franței, primul ministru britanic - deveniseră brusc perfect conștienți de importanța strategică a României din cauza conflictului iugoslav. Atunci s-a văzut că o Românie activ aliată NATO poate deschide spațiul balcanic cu un minimum de efort militar, în vreme ce o Românie angajată doar formal în relația cu Alianța ar fi putut bloca, întârzia, sabota...Or, după eșecul mineriadei, nu mai existau pârghii care să blocheze o decizie a României în favoarea NATO și UE. La începutul lui mai s-au succedat, fără pauză aproape, vizita Papei Ioan Paul al II-lea la București, cu o valoare simbolică excepțională, și vizita lui Tony Blair, care se pusese de acord cu Clinton și anunța acum sprijinul ferm al guvernului Maiestății Sale Britanice nu doar pentru primirea în NATO, ci și pentru începerea negocierilor de aderare la UE. Începând din acest moment, doar o răsturnare integrală de situație ar mai fi putut schimba cursul evenimentelor. Din fericire, PSD a înțeles atunci lecția ultimilor ani și a continuat ferm politicile de integrare europeană și euro-atlantică, precum și colaborarea cu UDMR, care aducea o contribuție decisivă la crearea unui mediu cordial în vecinătatea României. În 2000, am ajuns la Washington la câteva zile după vizita oficială în SUA a președintelui Ungariei Goncz Arpad, și toți colegii de la Departamentul de Stat și de la National Security Council cu care mă vedeam îmi spuneau "a pledat Goncz pentru integrarea României de credeam că e președintele vostru, nu al Ungariei". Regret că această atmosferă s-a deteriorat atât de grav de când guvernul maghiar a adoptat deschis poziții extremiste și un discurs iredentist pe care îl speram depășit. Dar nu poți să te asociezi cu reprezentanții Jobbik și să prezervi în același timp valorile democratice ale Uniunii Europene. Păcat.
-
AP: Mai are România şansa normalizării? Ce le-aţi spune tinerilor valoroşi ca să nu se demobilizeze?
ZP: Cînd eram decan, la începutul anilor 90, nu le spuneam mai nimic, mă zbăteam sa le fac rost de burse; am condus câțiva ani buni Școala Doctorală Francofonă în științe sociale de la București, datorită căreia, vreme de 10 ani, mulți tineri istorici și-au putut urma studiile de nivel doctoral în mari universități de expresie franceză. Doar că nu-i lăsam sa plece înainte de a da un concurs în țară, măcar pentru un post de preparator. Din seriile acelea nu au ramas aproape nici unul/una în străinătate.
La cererea Președintelui Constantinescu, am prezentat în 1997 un proiect de Școală Normală Superioară - cu internat - unde cei mai buni elevi ai claselor terminale de liceu din toată țara puteau învăța și concura pentru burse in marile universități din Occident, de unde reveneau ca profesori ai aceleiași școli dupa incheierea studiilor, urmând ca, în 3 ani, să dea concursuri în universitățile din România sau la institute de cercetare. Nu erau atunci bani, și poate nici nu era cea mai bună idee, dar era o modalitate de a deschide măcar discuția.
Multă vreme le-am spus tinerilor mei colegi că, mai ales pentru umaniști, e mai interesant sa lucreze într-o universitate mare din România decit într-una anonimă din Occident, dar programul de guvernare "Funeriu" + criza mi-a cam tăiat glasul fiindcă a blocat complet concursurile și ascensiunea tinerilor universitari. Nu prea mai am ce să spun când nu găsesc pentru tinerii mei doctori posturi in Romania, și după asta unii dintre ei își găsesc posturi de vârf in Occident: vă dau un exemplu concret, soții Mădălina și Dan Dana, ea epigrafistă, cu o remarcabilă teză despre cultura cetăților antice din Pontul Euxin, el - autor al unei excelente teze de istoriografie despre Zalmoxis (o variantă mai scurtă a acesteia, în limba română, s-a publicat și la Polirom). Speram să le găsesc plasament într-o universitate din România, nu s-a putut, spre paguba noastră și norocul lor: el este acum cercetător la CNRS/Paris, iar ea – conferențiar la Universitatea Paris I - Sorbona.
Marele avantaj al universităților românești este totuși faptul că, atunci când apare un post, tinerii nu întâmpină o concurență prea acerbă; rareori se înscriu mai mult de doi-trei pe un loc. În Occident, sunt peste o sută de candidați pentru orice post. Față de experiența generațiilor noastre, în vas închis, tinerii savanți români au avantaje enorme: pot călători, pot concura pentru burse în întreaga lume, pot citi aproape orice revistă on-line. Salariul însă - să nu mai vorbim, sunt oameni tineri, au nevoie de casă, vor să se căsătorească, să aibă și copii: ar trebui să urmeze o carieră universitară ca pe un hobby, și să câștige bani adevărați într-o corporație. Nu așa se face știință.
Și mai e și lamentația perpetuă din jur. Am spus de multe ori, de vreme ce nu pot să afirme că sunt cei dintâi, românii aleg să se considere cei din urmă. Rezultatul poate fi uneori comic: doctoranzi de-ai mei - serioși, vrednici, meticuloși - ajung să nu citească studiile savanților români nici măcar atunci când sunt direct pertinente pentru tema lor (sau când sunt scrise de conducătorul lor științific, ceea ce e cam imp(r)udent). Dar despre statutul limbii române ca limbă a publicațiilor științifice am prea multe de spus ca să încapă aici.
- AP: Europa de acum este cea din visurile şi speranţele din anii 90?
- Nu e o problemă care să țină de modificări ale Europei, sau ale Occidentului îndeobște. Există, desigur, momente mai faste și altele mai puțin în evoluție oricăror organizații, și nu pot spune că suntem într-un moment prea prielnic: criza globală se complică cu un deficit de leadership la nivel european, cu o problematică destul de complicată la nivel transatlantic, ș.a.m.d. În esență însă, e vorba de veșnicul contrast între iluzii și realitate.
Am citit de mult, înainte de 1989, un remarcabil eseu al lui Ion Vianu despre Occidentul văzut din Est ca Țara făgăduinței. Asta nu m-a împiedicat să am o mulțime de iluzii eu însămi la începutul anilor '90, în pofida faptului că avusesem șansa de a face cîteva călătorii de studii chiar în vremurile de restriște. Cu toate astea, în euforia primelor luni de după revoluție m-am lăsat și eu dusă de valul idealizării Occidentului democratic.
Am înțeles totuși, poate mai repede decât alții că, tocmai fiindcă era democratic, Occidentul răspundea înainte de toate imperativelor pe care propriii cetățeni le formulau. Eram în 1992 la Luxemburg, la o reuniune referitoare la lărgirea UE, când am aflat două - ba nu, trei lucruri importante. Un participant italian foarte simpatic, primar al unui mic oraș, mi-a spus aproape cu tandrețe "De ce ar trebui să împărțim noi banii noștri munciți de 50 de ani cu voi, cei din Est? Munciți și voi 50 de ani." Un rus absolut remarcabil, nepotul faimoasei Alexandra Kollontai, le-a spus organizatorilor: "Fiți mai atenți, noi discutăm despre integrare, dar mafiile noastre sunt aproape complet integrate!' Iar un oficial important al UE, sicilian, a afirmat, zâmbind discret, că, în opinia lui, marea eroare a sicilienilor a fost să accepte unirea cu Italia, adică să fie coada Italiei lui Cavour când puteau deveni liderul necontestat al Africii.
Așa am început să interiorizez ideea proverbială după care în politica internațională nu există sentimente, ci doar interese. Asta m-a ajutat mult în anii Administrației Constantinescu, în care nu am proiectat și acționat în planul politicii externe cu naivitatea euforică din 1990. Așa că acum pot spune cu destulă convingere că nu Europa, ci perspectiva noastră asupra Europei s-a schimbat: acum o vedem de-aproape. Din această perspectivă, înțelegem mult mai bine de ce există în toate statele membre sentimentul unui deficit de democrație la nivelul Comisiei Europene. La origine, această comisie avea rolul tehnic de a regla piețele cărbunelui și oțelului, drept care putea foarte bine să lucreze fără a fi supusă vreunui scrutin popular. Acum însă, Comisia încearcă să fie chiar mai mult decît "gardianul tratatelor', fără a răspunde în fața cetățenilor Europei.
Experiența noastră din vara trecută ar trebui să dea de gândit inclusiv susținătorilor guvernului de tehnicieni: dna Reding e expresia pefectă a unui atare guvern fără răspundere politică.
Și încă o vorbă: diverși interlocutori interni de la PDL et Co. încearcă să convingă opinia publică de faptul că asemenea reflecții pe marginea normelor de organizare a UE ar fi "anti-occidentale", ca și când exigența unui plus de democrație ar fi străină spiritului Europei. Am convingerea că, dimpotrivă, lupta cu derivele nedemocratice, fie în România, fie în UE, reprezintă singura poziție pro-europeană autentică.
- AP: Peste 100 de ani, să spunem, ce aţi dori să se ştie despre doamna Zoe Petre?
- Chiar că nu m-am gândit vreodată în acești termeni! Lăsînd la o parte secolele, există o dublă tradiție în familia mea, și din partea tatălui meu, Emil Condurachi, și din partea mamei, Florica Moisil, și a tatălui ei, Constantin Moisil. Moisileștii au fost constructori de instituții, multă vreme la Năsăud - oraș grănițeresc, deci unde românii aveau un alt statut decît în restul Imperiului - și apoi, datorită bunicului, în România unificată: profesor de istorie toată viața, mai întâi la Tulcea, apoi în București, la liceele "Matei Basarab" și după asta "Spiru Haret", el a organizat și apoi a condus, din anii premergători primului război mondial și până la sfîrșitul vieții, în 1958, Cabinetul Numismatic al Bibliotecii Academiei Române. În 1923 devine și Director General al Arhivelor Statului, până în 1938. În acei ani, reușește să facă să fie adoptată o nouă lege a arhivelor, să înființeze și să organizeze patru mari filiale regionale și numeroase arhive județene, să publice "Revista Arhivelor" și să stimuleze apariția de reviste locale consacrate publicării de documente și fonduri arhivistice, să înființeze Școala Națională de Arhivistică - una din cele mai bune din Europa acelei vremi - și un Muzeu al Arhivelor; în fine, dar nu în ultimul rând, să transforme instituția arhivelor dintr-un depozit de documente într-o instituție de cercetare istorică și diplomatică.
Încă înainte de 1900, Constantin Moisil înființa la Tulcea primul cinematograf școlar, unde se proiectau filme didactice și documentare; tata îmi povestea că, în ultimul an înainte de pensionare, bunicul îl rugase să-i cumpere de la marele fotograf de la Roma, Alinari, diapozitive pentru lecțiile de istorie antică de la liceul "Spiru Haret".
Despre rolul tatălui meu, Emil Condurachi, în organizarea Institutului de Arheologie al Academiei, de la expoziție la șantiere și de la publicații la apariția de monografii, precum și în activitatea de 25 de ani a Asociației Internaționale de Studii Sud-Est Europene, s-a vorbit de curând, la începutul anului trecut, când se împlineau 100 de ani de la naștere și 25 de la dispariția lui.
Am să fac o mărturisire: în ziua de 29 noiembrie 1996, când, în Parlamentul României, Emil Constantinescu depunea jurământul în calitate de preșdinte al țării, și când s-a intonat imnul național, n-am putut să nu mă gândesc că, fie și mai de departe, Andrei Mureșanu se numără printre strămoșii mei. Asta impune mari răspunderi și o datorie de onoare imposibil de ocolit.
-
AP:Vă mulţumesc.
Fragmentarium
duminică, 12 mai 2013
duminică, 5 mai 2013
joi, 2 mai 2013
marți, 30 aprilie 2013
duminică, 21 aprilie 2013
Interviu cu Alexandru Petria,II.
-->
AP: Ce înseamnă, pentru un om care gândeşte, să ai puterea şi apoi s-o
pierzi?
ZP: Să vă spun sincer, nu am avut nicio clipă senzația că aș avea puterea:
eu eram acolo ca să susțin exercitarea mandatului de președinte al României de
către primul președinte democrat și pro-occidental de după revoluție, or, asta
nu schimba radical situația față de anii în care susțineam eforturile
candidatului CDR. Nici măcar la titularul mandatului de președinte nu am
observat vreodată acea amețeală a puterii pe care o presupune întrebarea dvs.
Sigur, i se mai întâmpla să se înfurie - de pildă atunci când un aghiotant i-a
uitat pantofii negri în aeroport, la plecare de pe Otopeni, și să spună "vă
rog să nu vă bateți joc de mine, sunt totuși președintele României!", dar
fondul constant și inevitabil al celor patru ani a fost acela al răspunderii, nu
al puterii ca atare, și pentru președintele Constantinescu, și pentru noi, cei
din echipa sa. Poate că mai aproape de sentimentul de putere am fost în iulie
1997, când s-a încheiat cu bine vizita președintelui Clinton la București, sau în
1999, când am aflat că ziua României la Muzeul Smithsonian de la Washington,
pentru care ne agitasem, împreună cu Dl. Buzura și cu Fundația Culturală Română,
niște ani buni, a fost o reușită deplină. Putere, din punctul meu de vedere,
este să faci bine ceva bun, folositor, solid. Altfel e o himeră. Cînd România a
intrat în NATO nu mai eram "la putere", dar m-am simțit puternică.
- Dar ce e puterea, în accepţiunea dumneavoastră?
- În concepția prietenilor mei din vechea Eladă, puterea, kratos, se deosebește
fundamental de bia - forța brută, care este adesea abuzivă. Kratos este
puterea în sensul cel mai larg al cuvântului, asemănătoare puterii zeilor, care
doar ce gândesc ceva și fapta se și împlinește de la sine. Puterea, în acest sens, nu e nici bună,
nici rea, este o unealtă ambivalentă: Heracles a curățit nu doar grajdurile
regelui Augias, ci și întreaga Grecie de monștri, dar Hera l-a făcut să-și
piardă mințile și, luându-și nevasta și copiii drept fiare, i-a măcelărit fără
milă.
Odată ce înțelegem asta, e mai ușor să controlăm utilizarea “de bine” a
acestui formidabil instrument, spre a construi, nu spre a distruge. Dar depinde
și de firea omului, și de împrejurări. Aveam un profesor - intelectual de înaltă
clasă, dar care spunea că o zi de examen în care nu tremură banca cu studentul
examinat e o zi pierdută. Asta era natura lui, și se mândrea cu ea. În timpul războiului
din fosta Iugoslavie, a fost mai evident decât oricând că președintele României
are puterea de a lua decizii majore, și le-a și luat, în interesul României;
dar s-ar fi putut întâmpla - din fericire nu s-a întâmplat - ca aceste decizii
să aibă și efecte destructive. Puterea comportă riscuri, și este responsabilitatea
cui o exercită să le minimizeze - și să dea și un acatist, nu poți controla
chiar tot.
- Grosso modo, cum aţi caracteriza intelectualii români cu ieşire
amplă în media? Personal, sunt deziluzionat, dacă nu chiar scârbit de laşitatea
unora, de admiratul papucilor cu căciula în mână, pe lângă diverşi politruci, al
altora.
- Nu vreau să fiu excesiv de pedantă - o oarece pedanterie e inevitabilă
între intelectuali, dar ce-i prea mult strică - așa că nu voi spune din nou că
grecii au inventat o mulțime de povești care să dea seamă de relația complicată
a intelectualului cu puterea, începând cu istoria lui Zeus care își înghite
nevasta divină, Metis - Iscusința - cu tot cu pruncul lor nenăscut, divina
Athena. Aceasta va țâșni la soroc, cu întreaga-i panoplie, din țeasta lui Zeus.
Vedeți că încă de atunci se știa că intelectualii dau dureri de cap strașnice
puterii.
Întrebarea dvs. este însă, ca să traduc, despre durerile de cap pe care
puterea li le dă intelectualilor.
- Cam aşa.
- Personal sunt și eu adesea întristată de faptul că intelectuali -
uneori chiar de mare notorietate - abdică de la funcția lor critică și asumă
teme de propagandă joasă enunțate de puternicii zilei. Asta e de fapt o
formulare mult prea elegantă a faptului că oameni inteligenți și cultivați emit
în public falsuri, la îndemnul sau în beneficiul puterii președintelui Băsescu.
Fostul meu student și colaborator Cristian Preda, profesor de științe politice,
mi-a spus verde în față că am devenit anti-occidentală. Cum stăruiam în a-i cere
un minim argument în favoarea acestei măgării, a bâiguit ceva în legătură cu
faptul că am inițiat o scrisoare în care solicitam președintelui Comisiei
Europene să ia cunoștință și de puncte de vedere diferite de cele ale dlui Băsescu
atunci când evaluează situația din România. E regretabil că un europarlamentar
nu are - sau nu exprimă public - nicio umbră de înțelegere a faptului că
Uniunea Europeană este o construcție democratică, nu o teocrație laicizată. Doar Ceaușescu credea că oricine îi
scrie merită pușcăria.
Mă grăbesc să adaug un gând care mă bântuie intermitent de mai mulți
ani: cum se face că, printre "intelectualii lui Băsescu", se numără
mulți care se întreceau în a-l conspua pe Emil Constantinescu în ultimul an de
mandat și mai abitir după încheierea acestuia? Să fi fost ei iritați de faptul
că acesta a respectat cu strictețe spiritul și litera legii, fiind cuceriți
tocmai de tentația autocratică a președintelui jucător? Sau Constantinescu a
greșit fiindcă i-a tratat ca pe egali, cînd ei de fapt așteptau privilegii și
prebende? Sau cei înregimentați sunt de fapt cu mult mai mulți decât credem
noi? Aceste ipoteze nu se exclud, dimpotrivă. Oricum mă gîndesc adesea cum oare
ar fi reacționat intelectualii pro-Basescu dacă președintele Constantinescu ar
fi comis a suta parte din transgresiunile preferatului lor.
A doua categorie pe care o evocați este cea a intelectualilor care tac.
Trebuie să recunoaștem că unii tac pro-Băsescu, ca să zic așa, și alții
dimpotrivă. Ca să nu tacă, ei trebuie să fie stârniți de cineva: colegi, ziariști,
prieteni. Am văzut mulți tăcuți devenind o clipă locvaci, de exemplu fiindcă li
s-a părut că înlocuirea dlui Patapievici de la conducerea ICR e o catastrofă.
Unii știau bine de ce protestează - s-a dovedit că datorită ICR avuseseră un
număr de oportunități, ca să nu spun privilegii; când, de exemplu, ești
remunerat cu mii de dolari ca să-ți prezinți propria carte în străinătate, ai
toate motivele să te superi când se schimbă calimera. Alții însă protestează
dintr-o presupusă solidaritate intelectuală, la limită - din snobism, fără să încerce
să afle exact ce anume apără de fapt.
Dintre cei care tac critic la adresa puterii, fie ei intelectuali sau
mai puțin, se recrutează masiv cei ce votează contra puterii instalate și în
favoarea unei schimbări de guvern sau de regim politic. Este cel mai important
exercițiu al puterii într-o democrație, și am văzut în întregul an care abia
ce-a trecut cum "marea mută" a devenit foarte elocventă. Am colecționat
lozinci și fotografii de la manifestațiile din iarna trecută, sper să scriu
ceva despre asta. Multe sunt pline de umor - "Eba, tatăl tău nu vrea să
vorbește cu noi!"; "Roberta, numără-ne!"; "Securistule,
ne-ai ciuruit!" - și foarte multe vădesc o judecată politică matură -
"Ce vrem noi? Demnitate și respect."; "Politicienii au compromis
politica; trebuie, totuși, reinventată."; "Contractul social a fost
denunțat unilateral; ce nu înțelegeți?". Dacă nici aici nu regăsim vocea
intelectualului critic, nu știm unde să o căutăm.
- Aţi amintit de ICR. Sunteţi în noua echipă de acolo… Ce aţi găsit?
- Intâi să vă spun ce am căutat: în subordinea ICR sunt în momentul de
față și trei centre de formare doctorală - Accademia di Romania de la Roma,
Centrul de studii de la Veneția și Centrul cultural "Dimitrie
Cantemir" de la Istanbul. În anii '90, comunitatea academică din România a
purtat un lung război cu Ministerul de Externe pentru a reda centrelor de
studii din Italia - singurele care existau atunci - statutul lor originar, de școli
doctorale. Am izbutit într-un târziu, după 1996, datorită ministeriatului lui
Andrei Pleșu și direcției - mult prea scurte, din păcate, a Școlii de la Roma -
exercitate cu deosebit ingeniu de către regretatul italienist clujean Marian
Papahagi. Or, care ne-a fost surpriza aflând că dl. Patapievici și colegii săi
vor să uniformizeze toate centrele
culturale, inclusiv cele trei de care am vorbit, și evaluează exclusiv acțiunile
culturale, mai ales cele adresate românilor din Italia sau Turcia, interzicînd
de fapt orice cercetare științifică, de arhive, a directorilor celor trei
centre în cauză, neglijând problematica bursierilor și teoretizând chiar
"inutilitatea" elaborării unor teze de doctorat.
la Roma există de mult un director și un adjunct. În ultimii ani,
adjunct a fost un domn calificat ca dansator într-un ansamblu de călușari. În
2012, pentru primul semestru, directorul "plin" al Accademiei de la Roma,
colegul nostru, distins profesor de istorie și civilizație antică, Mihai Bărbulescu,
de la Universitatea din Cluj, a
fost drastic depunctat de conducerea ICR fiindcă nu a organizat un concert de
jazz. N-am înțeles de ce trebuia el să organizeze concerte, când avea alături
un călușar emerit. Să fim bine înțeleși, unora ne place jazzul, Dar, așa cum Pârvan
sau Iorga nu aveau a fi notați pentru concerte, nici succesorii lor nu-și
dovedesc excelența pe asemenea temeiuri.
Pe de altă parte, trebuie să spun că eu sunt doar una din zecile de voci
ale Consiliului ICR, organism colectiv care se întrunește, conform legii,
semestrial, așa că nu pot spune că aș fi găsit eu însămi ceva, fie bun sau mai
puțin. Am fost informați de conducerea executivă actuală, în frunte cu prof.
Marga, de unele excese ale fostei echipe, mergând de la conferințe cu public
remunerat pentru prezență – aș vrea totuși să cred că e vorba de o confuzie
pornită de la cheltuieli de protocol pentru recepții, altfel nu am pomenit
vreodată să fie plătit publicul ca să asculte o conferință - până la Festivalul
Piftiei dintr-o capitală vecină; festivalul a constat, firește, în consumul
colectiv de piftie pentru producerea căreia s-au cheltuit nu puține mii de
euro.
Cum totuși e vorba de ce am auzit, nu de ce am constatat eu însămi,
prefer să mă opresc aici.
- În vara lui 2012, aţi iniţiat Apelul intelectualilor din România,
adresat Consiliului Superior al Magistraturii, împotriva procurorilor care
anchetau ţăranii, la suspendarea lui Traian Băsescu, pe drumurile satelor, în
curţi, cu biblia pe caroseria maşinii. Mi-am dat adresa, chiar şi CNP-ul, dacă
nu mă înşel, când am semnat. Însă n-am primit nici un răspuns, deşi termenul
legal a trecut, cum a trecut…
- In vara trecută, am inițiat o scrisoare către liderii Comisiei
Europene și o sezisare adresată CSM în legătură cu acțiunea incalificabilă a
DNA și Parchetului, menită să înspăimânte electoratul rural. Nici una, nici
cealaltă, nu au produs vreun răspuns - dovadă că suntem mai europeni decât
credem. DNA și Parchetul au răspuns indirect, acuzîndu-l pe dl. Dragnea de
"solicitare de foloase necuvenite sub formă de voturi". Această
enormitate singură și descalifică o instituție populată, teoretic, de juriști, și
s-ar cuveni să facă părul măciucă dnei Reding și altor comisari europeni,
specializați și ei în solicitarea "necuvenită" de voturi. Eu nu sunt
jurist, dar știu din propria mea profesie că meseria politicianului este să
solicite voturi, așa că mă întreb în aceste condiții ce poate să răspundă CSM
unei sezisări civice solid argumentate, cum a fost a noastră.
Problema non-răspunsului Comisiei Europene e încă și mai complicată. Lăsând
la o parte orice inflamare, e clar că partizanatul politic a invadat un spațiu
conceput de fondatorii UE ca fiind prin definiție tehnic. Dar e clar și că, în
pofida impresiei generale din România, în cei opt ani ai mandatului lui Traian
Băsescu, susținătorii lui, oricare vor fi fost ei, și-au făcut cu asupra de măsură
treaba - adică s-au calificat drept interlocutori de încredere - în cele mai
importante centre de decizie din Europa și SUA. Cum e la fel de clar că, la vârful
USL, dimensiunea internațională a politicii din România nu e luată în calcul
mai deloc. De aici și impresia păgubitoare că, după un moment de excelente
tactici, USL a suferit o înfrângere strategică la Bruxelles și Washington.
Nu vreau să ajung ca aceia care una-două își amintesc tinerețile
pierdute, dar nu mă pot abține: în 1992, la sfârșitul lui iunie, Emil
Constantinescu era desemnat candidat unic al CDR; în primele zile ale lui
iulie, deja, regretatul Corneliu Coposu îl conducea în marile capitale ale
Europei, pentru a întâlni acolo pe principalii lideri ai Internaționalei Creștin
Democrate, iar în august, dl. Constantinescu participa la Convenția republicană
din SUA și se întâlnea cu senatori, congressmani și personalități de vârf ale
administrației americane. Începând din acest moment, am organizat un mic nucleu
de corespondență și relații internaționale, iar președintele CDR a călătorit
frecvent în străinătate și a avut permanent contacte în principalele capitale
ale lumii libere, astfel încât, în 1996, rezultatul alegerilor prezidențiale a
fost salutat unanim. Cu atât mai mult este necesar în actualul context, în care
România este parte integrantă a UE și NATO, ca partenerii noștri să fie
familiarizați cu punctele de vedere alternative din țară. Asta nu se întîmplă
repede, e nevoie de perseverență și chiar de ingeniozitate, fiindcă imaginea
favorabilă lui Traian Băsescu s-a construit cu mijloace importante, unele
vizibile, altele mai puțin, în decursul a aproape un deceniu de abilă dezinformare.
Problema de fond este însă alta: în ultimă instanță, aceleași importante mijloace, materiale și nu
numai, pe care statul român le-a investit în construirea imaginii externe a României,
au fost exploatate fără nici o reținere pentru a distruge această imagine în
momentul în care interesul unei singure persoane o cerea. Sigur, rezultatele
celor trei episoade electorale din anul trecut au șubrezit poziția pro-prezidențială,
dar e foarte greu, de pildă, să o convingi pe dna Merkel că nu o persoană
privată, ci însuși președintele României, a mințit-o fără să clipească. Am
vazut în ochii multor interlocutori dinafara României o undă subită de neîncredere
când le evocam enormitatea unor declarații sau acte ale adversarilor USL: nu se
poate, îmi transmiteau ei tacit, vorbești de persoane oficiale, nu pot număra
aiurea voturile parlamentului, nu pot fi mincinoși pe față... Ba pot, le
spuneam eu, dar tot sceptic mă privesu.
În fond, așa-zisa coabitare are măcar un singur avantaj: oferă liderilor
USL, în frunte cu candidatul acestei formațiuni la președinția României, Crin
Antonescu, și guvernului USL, răgazul de a-i convinge pe deplin pe marii
parteneri ai României în plan internațional, că USL are deplina legitimitate de
a dezvolta politicile pro-occidentale și valorile democratice în numele cărora
au fost votați în 2012 de o majoritate covrșitoare a cetățenilor României. Nu
pot decât să sper că vor folosi acest răgaz din plin. E adevărat că alegerile
se câștigă în România, dar, cum am văzut, ele se pot pierde în fapt la
Bruxelles. Ăsta e prețul integrării, care ne aduce multe avantaje de care nu
trebuie să uităm, și e, pe de-asupra, un preț pe care nu avem de ce să-l plătim.
Trebuie doar să facem un efort de proiecție externă a propriilor noastre
convingeri și proiecte.
E foarte clar și că nu vom putea convinge pe toată lumea: în condițiile
crizei globale, se confruntă - și în Europa, și în SUA - opțiunea pentru
politici restrictive, cu unele nuanțe extreme, și opțiunea favorabilă unor
politici dominate de valori democratice și de o viziune mai generoasă decât cea
hiper-austeră - o austeritate care ia de la cetățeni pentru a prezerva, în
fond, marea finanță globală. Suntem confruntați în România cu una din fețele
cele mai dezagreabile ale acestui darwinism social, mergând de la încercarea de
"reformă a sistemului de sănătate" care să ia de la pacienți pentru a
îmbogăți marile corporații, pînă la acumularea de colonie franțuzească sau de
onorarii nemăsurate din bani publici, în beneficiul câtorva favoriți ai
regimului. Am militat mai bine de douăzeci de ani pentru o dreaptă liberală,
cumpătată și generoasă, nu pentru ca o falangă minusculă de privilegiați fără
obraz să monopolizeze resurse și prestigiu ca să ne facă pe toți de golani și
de borfași, și, încă și mai grav, să ne acuze cu totul aiurea de
anti-occidentalism.
Dacăe să distingem corect, ei sunt cei care, în NATO fiind, visează la
un regim à la Putin, cu o oligarhie bine protejată contra indiscrețiilor
presei, cu un țar votat mai mult sau mai puțin liber din patru în patru ani, cu
o opoziție politică și civică strivită - cînd nu e de-a dreptul asasinată. Nu știu
dacă ați remarcat, dar, cel puțin în primele mandate ale lui Putin, principalii
lui ideologi și susținători din zona intelectualilor publici erau, aproape toți,
aceiași care, la începutul anilor '90, conduceau ONG-urile cele mai
pro-occidentale din Rusia, cele care aveau susținerea cea mai importantă din
partea fundațiilor americane și militau cel mai vizibil pentru democratizare. Să
nu te-apuce complotita? Să nu te întrebi, de fapt, nu cine vrea să ne scoată
din NATO, ci oare cui îi e de folos să evoluăm ca Rusia, nu ca Polonia?
luni, 15 aprilie 2013
Intermezzo nostalgic
Traian Băsescu are un vis. În vis apare stafia lui Nicolae
Ceauşescu. Disperat că nu poate să modernizeze statul român cum vrea el, Băsescu îi
cere un sfat lui Ceauşescu. Ceauşescu îi spune: "Trebuie să-i omori pe toți
bugetarii şi să vopseşti Casa Poporului în roz." La care Băsescu
întreabă: "De ce în roz?" Ceauşescu îi răspunde: "Eram sigur că
n-ai să mă întrebi nimic în legătură cu prima parte".
joi, 11 aprilie 2013
Interviu cu Alexandru Petria, I.
In numărul 254/ 1-15 aprilie, al revistei "Tribuna", Alexandru Petria mi-a făcut onoarea de a-mi solicita un interviu în care întrebările sînt adesea mai interesante decît răspunsurile. Pe de altă parte, cel puțin cîteva dintre aceste răspunsuri mi se par foarte actuale, astfel încît am decis să reiau aici, în foileton, acest text "la patru mîini"
- Stimată doamnă Zoe Petre, aveţi o mare expunere publică. Cum aţi
vrea să vă perceapă lumea, ca om şi ca intelectual? Sunteţi văzută corect?
- În genere, nu am a mă plânge. Pe vremea când eram consilier al Președintelui
României eram mult mai frecvent agresată verbal - de exemplu în publicațiile “României
Mari”. De fapt, această dezagreabilă publicație avea un dublu disidiu cu
persoana mea, ca istoric multă vreme, la care s-a adăugat apoi și calitatea de
consilier. Cea mai blândă invectivă mă califica de nepoată a Anei Pauker, îmi
amintesc chiar că m-am întâlnit odată cu Dr. Brătescu, ginerele Anei Pauker, pe
care îl cunoșteam de la Societatea de Studii Clasice, și mi-a spus în glumă ca-i
pare foarte rău că nu suntem rude cu adevărat.
Acum, dacă nu ar fi din când în când comentarii dezagreabile la blogul
meu sau pe FB, aș putea trăi cu iluzia că toată lumea mă îndrăgește, ba chiar mă
admiră. Noroc cu internetul, altfel mi s-ar urca la cap.
Dar știți cum spunea Frederic cel Mare, cine vrea să fie îndrăgit de
toată lumea ajunge să fie detestat de toți. Cînd a împlinit 60 de ani, Grigore
Moisil - unchiul meu - a declarat că și-a făcut mulți prieteni până la acea vârstă,
ar fi cazul să-și mai agonisească și niște dușmani. Cinci ani mai târziu, la
următorul jubileu, fostul său prieten Nic. Teodorescu, cu care se certase
cumplit între timp, a amintit de angajamentul anterior și a apreciat că Moisil
nu doar îndeplinise cincinalul, ci
îl și depășise cu succes.
- Aţi minţit vreodată pe traiectoria dumneavoastră de intelectual
public?
- Nu, nu am mințit decît din politețe - minciuni de genul "mâ bucur
să vă revăd" adresate unui pisălog notoriu. Asta nu înseamnă că, mai ales în
calitate de consilier al președintelui, nu aș fi omis să vorbesc despre o mulțime
de chestiuni a căror expunere publică nu era permisă sau recomandabilă.
Informarea cetățenilor este imperativă, dar cei pe care acești cetățeni i-au
creditat cu funcții de demnitate publică au datoria de a cerne informațiile
spre binele comun. Calitatea de consilier presupune un angajament de confidențialitate
pe care nici atunci, nici acum nu aș vrea să-l încalc deliberat.
Am mai povestit odată că m-a distrat la culme, în decembrie 1996, o
felicitare de sărbători trimisă de MApN cu ștampila NESECRET, dar de fapt asta
reflectă și o realitate, există funcții publice în care excepția este ceea ce
NU e secret.
Pe de altă parte, am constatat repede că orice opinie aș fi emis, ea era
instantaneu atribuită președintelui Constantinescu, drept care am fost silită să
fiu de zece ori mai circumspectă în declarații. Acum am mult mai multă
autonomie, drept care mă și exprim mult mai liber, căci opiniile mele nu mă mai
angajează decât pe mine însămi.
- Bine, dar e discutabilă hotărârea despre livrarea informaţiilor către
oameni. E loc să se insinueze arbitrariul, interesele subterane.
- Aveți perfectă dreptate, de altfel putem constata că aceste temeri sunt
manifeste și în cele mai democratice state - sau, poate, mai ales acolo: am citit
zeci de romane, am văzut cel puțin tot atâtea filme de ficțiune politică în
care intriga era dominată de conflicte de acest tip. În echipa noastră existau
două principii: 1. decizii cu privire la amânarea unui anunț public de interes
comun nu pot fi luate decât de către Președinte, fiindcă el e singurul
legitimat de un vot popular de peste 7 milioane; și 2. oricum totul se află până
la urmă, deci nu facem nimic din ce nu am putea asuma public.
Vă rog să credeți că nu era ușor deloc nici pentru noi, care nu eram
politiicieni de profesie, veneam din societatea civilă, să acceptăm că nu putem
spune totdeauna tot ce avem pe suflet sau în minte, că o anume informație nu
trebuie să fie imediat accesibilă opiniei publice. Dar sunt multe elemente care
trebuie să rămînă o vreme secrete ca să nu pericliteze situația și chiar viața
celor care aduc informația. Vă imaginați că, în timpul conflictului din
Iugoslavia, puteam face public tot ce aflam?
Ca să fie cât mai clar care era tipul de informații pe care președintele
decidea să nu le facem publice, iată un exemplu: în plină mineriadă din 1999,
imediat ce armata a primit ordin să împiedice marșul spre București, s-au
trimis cercetași militari în teren; aceștia s-au întâlnit cu cercetași ai
minerilor, care au aflat astfel că nu mai au de-a face cu polițiști de la
Evidența Populației, ca până atunci, ci cu trupe cel puțin la fel de bine
antrenate ca și avangarda lor. În aceste condiții, Miron Cozma avea nevoie de o
cale de ieșire din situație, și a anunțat că acceptă medierea de la Cozia. Oricât
ar fi fost de tentant, decizia președintelui a fost să nu facă publice informațiile
cu privire la cauza reală a disponibilității subite către dialog a liderilor
minerilor, deoarece prioritar era nu să atentăm la prestigiul lui Cozma, ci să
se întoarcă minerii în liniște în Valea Jiului.
Tot atunci, am avut informații verificate în legătură cu planul de pătrundere
a minerilor în București prin Cotroceni, inclusiv cu postarea unor lunetiști
care să-l lichideze pe președinte pentru a înlesni instaurarea unui guvern
provizoriu. La conferința de presă, apoi și în Parlament, senatorul Vadim Tudor
cerea public instituirea unui Consiliu - parcă consultativ - în locul
guvernului legitim. Președintele ne-a interzis să suflăm o vorbă despre lunetiști,
considerând că s-ar crea panică și haos, și că o atare informație ar compromite
grav România în plan internațional, creând dubii în legătură cu stabilitatea
statului de drept - care, în fond, s-a dovedit atunci mult mai solid decât se
crezuse înainte de mineriadă.
Voi fi explicită în cele ce urmează, fiindcă nu mai am nicio poziție
oficială care să mă oblige la omisiuni: cu atât mai mult am fost siderată în
vara anului trecut constatând că însuși președintele României a denunțat public
pseudo-lovituri de stat imaginare, trădând astfel interesele majore ale României
în favoarea propriilor sale interese personale. Eu am lucrat în echipa unui președinte
care a refuzat să declare public lucruri adevărate care i-ar fi adus poate simpatia
opiniei publice, numai ca să nu aducă atingere statutului internațional al României;
acum, avem parte de un președinte care, doar ca să-și mai păstreze ceva din
popularitatea pierdută, declară public neadevăruri fără să-i pese că astfel
face mari deservicii țării.
Abonaţi-vă la:
Postări (Atom)


