Radu Călin Cristea, De la Chanakya la Becali,
Observator Cultural
N-am inventat noi
roata. Ar fi chiar culmea. Ceea ce se întîmplă de o bună bucată de vreme în
România, adică o bătălie crîncenă într-o democrație ieșită
din țîțîni, aduce a Realpolitik. Cel mai
notoriu teoretician al acestei strategii axate pe politica pragmatismului dur
urmărind atingerea țintei prin orice mijloace este, desigur,
Niccolò Machiavelli în Principele
(1513) și Șapte cărți despre arta războiului (1521).
Consacrată în
epoca modernă de Cancelarul german Otto Leopold von Bismark pînă spre demiterea
sa în 1890, „politica realistă“ coboară adînc în istorie, astfel că
inventatorul ei de drept pare să fie Chanakya (c. 370 – 283 î.Hr.), sfătuitorul
împăratului Chandragupta din dinastia indiană Maurya. Exemple apăsătoare de Realpolitik au lăsat, de vreun secol
încoace, poziția Occidentului față de Stalin și, în
general, față de comunismul sovietic, toleranța majorității președinților
Franței față de dictaturile din fostele colonii nord-africane, sprijinul decis acordat
de Administrația Nixon ambelor tabere în timpul confruntării armate israeliano-arabe din
1973 etc.
Extins cu
precădere în planul relațiilor diplomatice, termenul de Realpolitik a fost adoptat și
pentru a defini o tipologie a politicii interne desfășurate
pe termen scurt sau mediu și clădite pe realismul lipsit de scrupule,
pe construcția unor alianțe rebarbative pentru a ajunge cît mai
rapid la o anume destinație, pe impunerea mercenariatului în
arhitectura conflictului, pe sisteme tactice impulsive trădînd un palpit moral
aproape de stingere sau de-a dreptul inexistent.
Băsescu și „gașca de ticăloși“
Această nouă
linie de conduită în politica românească postcomunistă a fost enunțată,
tranșant și explicit, de prezidențiabilul Traian Băsescu într-o memorabilă,
în felul ei, conferință de presă ținută
în contextul inflamat al scrutinului din noiembrie 2004. Invocînd o „fraudă
majoră“ a alegerilor prezidențiale și
parlamentare, „pusă la cale“ de PSD și „confirmată“, Traian Băsescu a definit
primele articulații ale variantei neaoșe de Realpolitik, solicitînd, între altele:
„destituirea imediată a Biroului Electoral Central (BEC)“ și
„arestarea imediată a directorului care a pregătit softul de fraudă“. Băsescu a
mai spus, pe un ton și apelînd la un limbaj ce vor face carieră:
„Cerem instituțiilor Statului să salveze România din
mîna unei găști de ticăloși!“.
Rostită după
primul tur al menționatelor alegeri, proclamația
ultimativă a lui Băsescu avea drept unic țel intoxicarea electoratului prin
inducerea unei stări de empatie cu victima unei conspirații mîrșave.
Această mistificare uriașă aducînd succesul scontat – demontarea ei
ulterioară s-a pierdut în negura anonimatului. Ca răspuns al mobilizării Asociației
Pro Democrația, o expertiză internațională a dovedit că softul folosit în
procesul electoral a fost OK. BEC-ul nu s-a clintit, directorul responsabil cu
corecta funcționare a softului n-a fost arestat, „frauda majoră“ avea să se dezumfle,
discret, în urma pronunțării, în 2005, a NUP-ului de către
procurorul însărcinat să ancheteze invocatele acuzații,
iar România nu trebuia să mai fie salvată din moment ce Băsescu a ajuns șeful
statului și, prin cuplarea PUR-ului cu Alianța DA, și-a
adjudecat și majoritatea parlamentară. A supraviețuit
doar simbolistica „găștii de ticăloși“, ce
se va regăsi în lexicul și imaginarul Realpolitik-ului autohton.
Băieți răi,băieți buni
Încă în interviul
acordat cotidianului Adevărul în 6
ianuarie 2005, președintele Băsescu se declara „adeptul unor
anticipate imediate pentru a scăpa de o soluție
imorală care se numește PUR“. „Dacă dl Tăriceanu – a adăugat
Băsescu – va fi un adept al soluțiilor anticipatelor, la mine va avea tot
sprijinul“. Cum Călin Popescu-Tăriceanu nu avea să devină „adept“, Băsescu s-a
năpustit într-o formidabilă campanie de hărțuire și
denigrare a fostului premier liberal și a guvernării sale. Rămîne o enigmă a
istoriei recente rezistența lui Tăriceanu la valurile de atacuri
duse pe toate fronturile văzute sau invizibile de un Băsescu inepuizabil în
bătălia sa cu un partener instituțional demonizat numai pentru că respingea
ofertele de vasalitate ale Cotroceniului. Băsescu s-a ipostaziat șef
peste cruciada împotriva „băieților răi“ de pe o baricadă cîndva
prietenă. Hiperbolizarea devastator de negativă a lui Tăriceanu, a echipei și a
aliaților acestuia l-a împins pe Băsescu într-o luptă înverșunată,
oarbă, fără menajamente, vizînd eradicarea potrivnicilor lui. O mostră
didactică de Realpolitik.
După alegerile
prezidențiale din 2009, Băsescu și-a perfecționat
acest mecanism de temut prin combinarea atracției
sale naturale pentru zonele de criză cu subordonarea progresivă a principalilor
centri de putere în stat.
Copii de suflet și spahii
Cumulul masiv de
putere a transformat prezidențialismul băsescian în module de autoritarism
închegate, treptat, într-un regim. La capătul guvernării Boc (plus „codița“
MRU), Băsescu dispunea direct, prin interpuși ori
prin numeroșii săi obedienți aflați în
serviciu comandat, de toate puterile în stat: 1. Parlament. Ridiculizînd Opoziția prin prăvălirea avalanșei de
ordonanțe de urgență și asumări ale răspunderii, majoritatea PDL
a percutat, fără crîcnire, la proiectele șefului Statului. Multe legi (a Educației, a
Sănătății etc.) au trecut prin Legislativ în forma concepută de consilierii
prezidențiali. Oamenii președintelui (de la Avocatul Poporului la
membri ai Curții Constituționale) au primit girul legiuitorului prin
nesocotirea algoritmului politic. 2. Guvern.
A fost anexat integral de Băsescu, fără nici o legitimitate constituțională,
„deciziile“ Executivului luîndu-se, fățiș, la Cotroceni. Va dăinui, ca simptom
pentru această aservire fără precedent a guvernului, anunțul
făcut de Băsescu în 6 mai 2010, înainte de negocierile Guvern – FMI, privind
tăierea salariilor din sectorul bugetar și a pensiilor. Prin cernita înștiințare
Băsescu atesta, pentru cine ar mai fi avut dubii, cine conducea, de facto, Executivul: „În ceea ce privește
principalele axe pe care Guvernul și Fondul vor discuta în continuare mi
le asum ca soluții“ [s.m.].
3. Justiția. Redută după redută, puterea judecătorească s-a
predat lui Băsescu, de obicei, printr-o capitulare exuberantă. Nu-mi amintesc
vreo instanță sau structură a sistemului de Justiție (Curtea Constituțională,
CSM, Parchetul General, DNA, vîrfuri ale ÎCCJ etc.) care să nu-și fi
manifestat fidelitatea, adeseori prin acțiuni fără perdea, față de
regimul Băsescu. Letală armă albă pentru zile negre, Justiția a
recrutat copii de suflet ai lui Băsescu și spahii.
Din 2004 încoace,
Băsescu a făcut, potrivit unui recent sondaj al Fundației
Multimedia, peste 4.200 de schimbări în sistemul judiciar, adică, lunar,
aproximativ 50 de decrete de schimbare a judecătorilor și
procurorilor. Alăturînd celor trei stîlpi ai statului de drept și
subsumarea cu iz putinist a CSAT și a serviciilor secrete, avem o panoramă a
puterii unui regim absolutist drapat într-un înșelător
veșmînt democratic.
În calea demonului
Traian Băsescu
aplică, ca la carte, metodic, cu pricepere și
malefică inspirație, preceptele și
tehnicile Realpolitik-ului. Energia
colosală a orînduirii sale politice a erupt, ca o lavă pîrjolitoare, cu
prilejul referendumului din vară, adică la primul avertisment pentru o mare
familie de rit mafiot ce risca să-și piardă capul, așadar
să se destrame. Îndreptățit de cauzele apărate, asaltul USL a
combinat resurse prea emotive (entuziasm, tonus mărit, reflexe ofensive,
riposte cambrate, profundă voință de schimbare etc.) cu nădejdea,
fatalmente naivă, a unui război clasic, cu încleștări
feroce, dar păstrînd măcar vagi brume de cavalerism în condițiile
în care mica revoluție din iulie nu avea, totuși, să
depășească limita diverselor cadre instituționale.
Armiile useliste
s-au trezit însă în inima unui război neconvențional,
înfruntînd un adversar șocant, atipic, cu dotări complexe și un
arsenal paralizant prin sofisticare și masivitate. Regimul s-a dezlănțuit,
într-un furor năprasnic ce a aruncat în luptă urgiile unui demon amenințat să
piardă din inombrabilele sale vieți. Și demonul – propulsat de Curtea Constituțională
sau de Barosso, SIE ori Reding, de gradații din presă și
instituțiile suferind de icter portocaliu – a lovit, a strivit, a distrus, a ucis.
A măturat din calea sa șapte milioane și
jumătate de figuri ciudate care agitau, ca pe niște
scuturi, niște buletine de vot. A curățat locul și s-a
întors, înveselit de întîmplare, la ale sale.
Grămezi deschise
Crin Antonescu și
Victor Ponta fac bine ce fac: Realpolitik-ului
îi răspund cu Realpolitik. À la guerre comme à la guerre. Ținta
este regimul Băsescu și el trebuie doborît. La urne, sec,
categoric. Crește inevitabil toleranța la
compromisurile ce aduc votanți din pămînt, din iarbă verde. Progresiștii, țărăniștii,
militarii concediați, steliștii,
verzii aduc procent peste procent unei forțe
deschise și acestei acumulări mai primitive de capital politic. Să nu ne facem griji:
reptilariul PDL & Sons se arată incomparabil mai excentric, cu DD, revoluționarii
de meserie revoluționari, tălmăceni, sutaniști,
Cici, fluturi, branconieri, legiunea lui Neamțu, PNȚCD –
aripa ruptă ș.a.m.d. Mercenarii strînși de USL? Și cu
alții asemenea lor s-au cîștigat lupte grele. Excesul de rigorism
poate slăbi forța pumnului ce va strînge mînerul spadei.
Nu glorific imoralitatea în politică, ci doar nu mă îndoiesc că, la o asemenea
miză și cu un mitic trișor la masă, partida se joacă, în acest caz
de risc extrem pentru democrație, după reguli foarte laxe. Cine nu le
prinde din zbor și nu se pliază pe aceste tropisme
fulgerătoare pierde potul, arză-l-ar focul! Dacă nu mă credeți –
întrebați-l pe Chanakya cum se cîștigă războiul cu un inamic, aparent,
invincibil.
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereDomnule Laurenţiu,
RăspundețiȘtergereMai înainte de a tasta opiniile pe care le aveţi ar fi mai bine să reluaţi noţiunile de ARITMETICĂ. Astfel, aţi afla - spre surprinderea dumneavoastră - că securistul de la 3Coceni mai are 2 (DOI) ani de mandat: 2013 (în întregime) şi 2014 (11 luni şi ceva). A fost ales în 2009, pe 6 decembrie şi îţi va finaliza mandatul DE 5 ANI în decembrie 2014. Să vă reamintesc ce au însemnat anii 2007 şi 2008 pentru Tăriceanu? Dar anii 2010 şi 2011 pentru poporul român?
Dar într-adevăr, nu putem vota în necunoştinţă de cauză şi nici să acordăm un mandat doar pe baza faptului că sunt împotriva a ceva.
CRISTIAN PREDA – IMAGINEA VIE A PROSTIEI: http://ascutirealupteideclasa.wordpress.com/2012/11/08/cristian-preda-imaginea-vie-a-prostiei/.
RăspundețiȘtergere(Pentru a accesa linkul de mai sus, hasurati-l cu albastru, tinand apasat butonul din stanga al mouse-ului. Pe urma, apasati butonul din dreapta. In final, dati click pe "Go to Webb Address", apasand oricare din butoane.)