miercuri, 13 iunie 2012

URA!

Aseară, traversînd în grabă diferite talk-show-uri, am auzit cum un distins senator mustra mass-media fiindcă a incitat electoratul la URĂ contra PDL. Natura mea e mai degrabă pașnică, iar cultura mea mă obligă să pun surdină afectelor pentru ca raționamentele să poată fi exprimate, așa că, trebuie să mărturisesc, nu-mi asum cu titlu personal această incriminare. Dacă dl. senator ar vorbi însă nu de media, ci de opinia publică îndeobște, nu cred că ar greși prea mult.
Fiindcă, da, acesta e sentimentul subiacent cu care vorbesc despre regimul Băsescu și taximetriștii cu care mai schimb o vorbă în drum, și universitarii cu care mă mai întîlnesc, și actorii pe care îi văd la diferitele televiziuni, și patroana mini-marketului din colțul străzii. Singura eroare pe care cei care, în frunte cu dl. Băsescu personal, o comit, este aceea de a crede că nu moderatorii și comentatorii din media, ei înșiși, "pe persoană fizică", cum zicea Învingătorul de la 5, ci doar patronii posturilor sau ziarelor lor, ar fi cei care provoacă, artificial, și nu natural, acest sentiment vehement, pe care orice exces de putere combinat cu cinism îl suscită în mod natural, cel puțin în naturi mai puțin blege decît a mea. Eu am preferat totdeauna bancurile cu Ceaușescu unor declarații scrîșnite, dar e probabil o slăbiciune a caracterului meu mai degrabă decît o înzestrare.
Nu, dle senator, nu mass-media a provocat ura a cel puțin jumătate din cei 65-70% de cetățeni care au votat CONTRA regimului Băsescu, Fiindcă nu media a înjurat în direct și ziariști de ambe sexe, și pe dr. Arafat; nu media și-a plimbat Vuittoanele, Gucci-le și - în fine, nu vreau să amintesc de rima posibilă, căci sînt o natură delicată, dar înțelegeți dvs. - pe cai albi sau la ședințe de guvern; nu media a inventat forfetarul, nu media a numărat dublu voturie în Parlament, nu media a scos profesorii din amfiteatre la jumătatea orei de curs, nu media a jubilat în direct cînd mii de elevi au ratat bacul, nu media a susținut că substantivul "coleg" e neutru, nu media a inventat primi miniștri la coasă și președinți la nunți cu dar. Nu media a declarat că n-avem ce compătimi la cei care au murit de frig, că erau toți beți și de asta au înghețat. Mai știu eu pe unul care nu a înghețat încă...
Aliajul ăsta obscen, dle senator, de ciocoism care a întrecut pînă și rînjetul "firesc" al dlui Năstase, cu refuzul agresiv al oricărei minime compasiuni, capacitatea asta de a scoate absolut orice la mezat, de la sanatoriul special destinat militarilor din operații NATO la cupru și titan, la voturile românilor și la cetățenia română acordată pe bani și voturi cui se întîmplă. Am mai avut guvernări abuzive, am mai avut perioade de austeritate, dar acest cumul de mitocănie, batjocură și pustiitoare prostie i-a scos pe oameni din firea lor răbdătoare și i-a făcut să urască varianta minoră de putinism pe care nu încetați să o cauționați.
În ce mă privește, cel puțin, acest regim, care m-a și păgubit, m-a jignit de cel puțin trei ori. Odată în calitatea mea de intelectual și de profesor, cînd a declarat că școala nu are nevoie de noi, care producem tîmpiți, și cînd i-a explicat unei colege că e prea mult plătită pentru o oră prestată, de parcă ar fi fost vorba de tarif la bordel. A doua oară, ca pensionar, cînd mi-a explicat - alături de toți derbedeii cărora le-a dat glas și argumente - că, după o jumătate de secol, nu de muncă, asta e altă poveste, ci de cotizații plătite conștiincios, sînt o povară de care societatea ar trebui să se lepede cît de curînd. A treia oară în calitatea mea de cetățean cu drept de vot, cînd a decis să mi-l măsluiască pe față, cu comasări, fraudări, cumpărări, cu verde în loc de portocaliu, cu mișcări în loc de partide, cu toată această hoție pe față, care te și jefuiește, te și scuipă în ochi. Cum credeți: dacă duminica trecută, România ar fi fost guvernatâ tot de PDL, mai era loc pentru procente anti-PDL de 79%, ori ar fi arătat toată România ca municipiul Cluj-Napoca?
Așa că, nu din vina mass-media, ci exclusiv datorită politicii acestei clici dominate și inspirate de Traian Băsescu, chiar și eu, care eram cîndva destul de amabilă cu vechiul PD, al lui Petre Roman, chiar și eu, care uc probabil lipsă de gena populară a urii - chiar și eu detest  PDL și detest incarnarea lui supremă, pe Traian Băsescu.
Și nici Ion Barbu nu pare dispus să-i ierte.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu