Prof. dr. Emil Constantinescu
Preşedintele României 1996-2000
Domnului José Manuel Durão Barroso
Preşedintele Comisiei Europene
27 iulie 2012
Stimate domnule preşedinte Barroso,
Vă scriu în calitate de fost preşedinte al României
între 1996-2000 şi de lider al societăţii civile şi al opoziţiei democratice
anticomuniste şi proeuropene în perioada 1990-1996, pentru a-mi exprima
îngrijorarea faţă de modul în care au fost afectate interesele politice,
economice şi financiare ale României prin poziţia adoptată de Comisia Europeană
faţă de schimbările politice din România din luna iulie 2012. Este vorba de
schimbările de la nivelul conducerii Senatului şi Camerei Deputaţilor şi
Avocatului Poporului efectuate de o nouă majoritate parlamentară şi de suspendarea
preşedintelui României, care urmează să fie supusă în 29 iulie unui referendum
popular în vederea demiterii sau confirmării în funcţie.
Din ianuarie 2012, de când au început marile mişcări
populare de protest împotriva preşedintelui Băsescu, cu solicitarea demiterii
acestuia, mi-am impus să nu iau nicio atitudine publică pe teme de politică
internă. Ce mă face să iau o poziţie acum este faptul că deşi toate schimbările
politice din România au fost supuse avizului Curţii Constituţionale şi au fost
declarate constituţionale de către aceasta, ele au fost apreciate de mai mulţi
oficiali ai Comisiei Europene, ai Parlamentului European sau ai cancelariilor
unor state occidentale în termeni duri, ca un grav derapaj democratic, ajungându-se
până la catalogări de tipul „lovituri de stat” sau „metode puciste”. Mai gravă
a fost proferarea unor ameninţări privind amânarea integrării în spaţiul
Schengen sau a unor monitorizări suplimentare. Pot să înţeleg emoţia provocată
de viteza luării unor decizii ale noii majorităţi parlamentare sau de către
Guvernul român, dar de aici până la utilizarea unor catalogări care nu respectă
proprietatea termenilor este o mare distanţă. Aceste etichetări pripite au avut
rolul de a amplifica tensiunea politică internă în România şi sunt considerate
o cauză a deprecierii cursului monedei naţionale.
Ceea ce mă preocupă însă cel mai mult este invocarea
încălcării principiilor juridice şi etice europene. Faţă de modul în care a
fost abordat acest episod mă îngrijorează acum mai mult modul în care sunt
respectate aceste principii la nivelul de conducere al Uniunii Europene. Ca
unul care, împreună cu Lech Walesa,
Tadeusz Mazowiecki, Vaclav Havel, Arpad Goncz, Jelio Jelev, Vytautas
Landsbergis, Martin Laar, am participat la elaborarea şi construcţia
proiectului integrării fostelor state comuniste din Europa Centrală şi de Est
în Uniunea Europeană, vă mărturisesc că am văzut Uniunea Europeană ca o
structură politică de cooperare şi înţelegere reciprocă în scopul realizării
unor obiective comune privind securitatea, progresul economic şi statul de
drept şi nu ca un instrument de impunere a unor condiţii care vizează
libertatea de alegere democratică a forurilor de conducere naţionale. Îmi pun
întrebarea dacă la nivelul
Comisiei Europene există preocuparea pentru o cunoaştere mai profundă a
particularităţilor legislative, sociale şi culturale din noile state membre UE
din Europa Centrală şi câtă încredere putem avea în dialogul Comisiei Europene
cu diferite componente ale societăţii civile dacă în cazul evenimentelor
recente din ţara noastră câţiva agenţi de influenţă au putut determina,
utilizând unele ziare influente din Occident, o reacţie disproporţionat
negativă asupra unor evenimente scoase din context sau care pur şi simplu nu au
existat în realitate. Cred că aceste exagerări ar fi putut fi evitate dacă ar
fi existat un dialog cu reprezentanţi de marcă ai mediului academic şi ai unor
reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale, altele decât cele apropiate
fostei majorităţi. În acest sens, transmit alăturat o scrisoare către
dumneavoastră care conţine un Apel al intelectualilor români, printre
semnatarii căruia se numără rectori (preşedinţi) şi decani ai unor mari
universităţi, scriitori, artişti, muzicieni şi activişti civici reputaţi. Ar fi
putut fi consultaţi, de asemenea, într-o speţă care priveşte funcţia de şef de
stat, şi preşedinţii post-comunişti ai României, mai ales că între mine şi
preşedintele Iliescu există diferenţe ideologice iremediabile, precum şi Majestatea
Sa Regele Mihai I, detronat şi exilat de către comunişti în 1947.
Domnule preşedinte,
Am analizat din punct de vedere juridic, Raportul
Comisiei Europene privind reforma în justiţie şi lupta împotriva corupţiei în
România din iulie 2012, cu ajutorul unor reputaţi specialişti, printre care
prof. dr. Nicolae Popa, fost decan al Facultăţii de Drept a Universităţii
Bucureşti, preşedinte al Curţii Constituţionale a României (2001-2004) şi
preşedinte al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (2004-2009) şi profesor
Mircea Criste, doctor summa cum laude al Universităţii Aix-en-Provence,
profesor de drept constituţional la Universitatea din Timişoara, procuror
general al României 1998-2001, ambasador 2001-2004, ale căror opinii vi le
transmit în anexă. În acord cu mai mulţi alţi foşti judecători ai Curţii
Constituţionale şi ai Curţii Supreme de Justiţie, am constatat că el conţine o
serie de informaţii inexacte de natură constituţională şi instituţională,
preluate de la susţinătorii preşedintelui suspendat al României fără o verificare
corespunzătoare şi însoţite de erori de apreciere. Consideraţia care poate
produce efectele cele mai grave în destabilizarea sistemului politic din
România este cea legată de necesitatea întrunirii unui cvorum pentru demiterea
preşedintelui de peste 50% din numărul celor înscrişi în listele electorale. Vă
atragem atenţia, domnule preşedinte, că în această privinţă Constituţia
României nu conţine nicio prevedere legată de îndeplinirea unui cvorum de
participare sau de aprobare, astfel încât orice decizie legislativă în această
materie nu poate fi neconstituţională. Dacă ne raportăm la standardele din
celelalte ţări ale Uniunii Europene care nu pot fi conform raportului (pag.3)
inferioare celor cerute României, este evident că o asemenea cerinţă nu se regăseşte
în majoritatea legislaţiilor ţărilor Uniunii Europene. Constituţia Germaniei nu
prevede instituţia referendumului. În Lituania, preşedintele Rolandas Paksas a
fost demis de către Parlament în anul 2004 fără referendum. Mai multe ţări din
UE: Bulgaria, Italia, Malta, Letonia, Polonia, Portugalia, Ungaria legiferează
un referendum fie consultativ fie legislativ, în general fără condiţionarea
unui cvorum aprobativ, iar atunci când o fac acesta este unul inferior celui de
50% (Ungaria 25%, Danemarca 40%) dar doar pentru amendamentele constituţionale.
Constituţia Austriei, din care s-a inspirat şi Constituţia României, prevede un
referendum pentru demiterea preşedintelui şi paşi asemănători celor prevăzuţi
şi respectaţi în România fără a se cere însă un cvorum. Într-o asemenea
situaţie, un punct de reper nu poate fi decât expertiza furnizată de Comisia
Europeană pentru democraţie prin drept (Comisia de la Veneţia) căreia Consiliul
Europei i-a solicitat un aviz pentru cazul în speţă. Recomandarea făcută de
către aceasta în Codul de bune practici în materie de referendum este ca nicio
hotărâre să nu fie luată prin cvorum deoarece un cvorum de participare (un
procentaj minim) determină interesul opoziţiei de a se abţine mai degrabă decât
să voteze împotriva lui. Or, mai constată Comisia de la Veneţia, încurajarea
fie a abţinerii de la vot, fie a
impunerii punctului de vedere a minorităţii nu este sănătoasă pentru
democraţie.
Nu ştiu dacă autorii Raportului au ştiut sau nu au
vrut să ia în considerare că legea referendumului fusese modificată de fosta
majoritate şi că referendumul de demitere al preşedintelui României din 2007
s-a desfăşurat în condiţiile în care participarea la vot a fost atunci de
44,45%, el fiind declarat valid de Curtea Constituţională. În fapt, primul ministru
al Guvernului român a cedat în faţa presiunilor Comisiei Europene, acceptând
toate recomandările făcute în partea finală a Raportului. Preşedintele
interimar Crin Antonescu a procedat la fel, pentru a evita orice suspiciuni de
încălcare a principiilor democraţiei. Îmi permit însă să vă atrag atenţia că în
cazul în care referendumul care va avea loc peste câteva zile, în 29 iulie, nu
se va realiza cu cvorumul impus dar o mare majoritate se va pronunţa pentru
demiterea preşedintelui, se va crea o situaţie de criză politică extremă şi
responsabilitatea Comsiei Europene nu va putea fi evitată.
În Raportul Comisiei Europene către Parlamentul
European şi Consiliu privind progresele înregistrate de România în cadrul
mecanismului de cooperare şi verificare există
şi alte recomandări la limita respectării suveranităţii unui stat membru al UE,
atunci când se sugerează în termeni ultimativi ce decizii să ia ori să nu ia
Guvernul României sau preşedintele României.
În mod cu totul eronat, în Raport se face constatarea,
preluată din discursul susţinătorilor preşedintelui suspendat, că au fost
limitate competenţele Curţii Constituţionale şi Guvernul Ponta a fost somat să
restabilească aceste competenţe prin retragerea Ordonanţei nr. 38/2012 şi să
redea dreptul Curţii să controleze, printre altele, şi hotărârile
parlamentului.
Premiza de la care s-a pleacat este greşită şi ea
califică recomandarea ca aducând atingere suveranităţii naţionale. Competenţele
Curţii Constituţionale sunt înscrise în art. 146 din Constituţie şi printre ele
nu se numără şi cea supusă discuţiei. În consecinţă, ea nu are valoare
constituţională, nu reprezintă voinţa supremă populară de la care legiuitorului
nu-i este permis a deroga. Textul constituţional, în urma revizuirii din 2003,
conferă legiuitorului dreptul de a adăuga la competenţele constituţionale ale
Curţii. Aşa a apărut această competenţă dată Curţii prin legea nr.
177/28.09.2010. Ea este o competenţă de ordin legislativ, legiuitorul având
aceeaşi legitimitate suverană de a o modifica sau abroga, precum aceea de a o
edicta.
În aceeaşi logică se înscrie şi cerinţa imperativă de
a nu se acorda graţieri pe perioada Preşedinţiei interimare.
Este vorba despre o competenţă de natură
constituţională acordată Preşedintelui României (art. 94/d), recunoscută şi
celui care asigură interimatul funcţiei (art. 98/2), exercitată fără o
prealabilă autorizare internă sau externă. De altfel, propunerea limitării
acestei competenţe, formulată în modul cel mai străveziu posibil cu dedicaţie
specială pentru o singură persoană, ar putea avea consecinţe pe care Raportul
ar fi trebuit să le prevadă. Ea ar face ca graţierea să nu poată fi acordată
nimănui, chiar dacă raţiuni de ordin umanitar ar impune-o. Pentru a evita
asemenea consecinţe, de nimeni dorite, dar şi pentru a-şi atinge totodată
scopul, poate că ar fi fost mai potrivit ca această recomandare să se refere
precis la persoana vizată, deşi era evident şi existau declaraţii clare ale
preşedintelui interimar, anterioare Raportului, că nu va acorda o graţiere
fostului prim ministru Adrian Năstase.
Domnule preşedinte Barroso,
Nu îmi este foarte clar care au fost raţiunile
intervenţiei în favoarea preşedintelui suspendat, dar dacă acestea provin din
dorinţa de a sprijini în noile state membre ale UE şefi de stat docili în faţa
unor măsuri luate de Comisia Europenă, chiar dacă ei sunt şantajabili prin
actele lor de corupţie sau prin derapajele de la democraţie, mi se pare un
lucru grav. La fel de periculoase mi se par şi judecăţile partizane în funcţie
de interesele diferitelor grupuri ideologice din Parlamentul European. Nu
aceasta este Europa pe care familia şefilor de stat din ultimul deceniu al
secolului XX am visat-o. Nu aceasta este Europa pentru care peste 1.000 de
români şi-au dat viaţa în lupta cu trupele dictatorului Ceauşescu în decembrie
1989. Nu aceasta este Europa pentru care cetăţenii României au îndurat în
timpul mandatului meu de preşedinte cumplite suferinţe pe lângă care
privaţiunile actualei crize par minore.
Odată cu alegerea mea ca preşedinte al României, a
încetat orice monitorizare de către Consiliul Europei a României pentru că noi
ne-am asumat atunci toate reformele necesare, inclusiv costurile lor,
respectând strict legislaţia Uniunii Europene, chiar dacă ea nu era încă în
vigoare în România, după cum mi-am asumat toate obligaţiile ce reveneau
statelor NATO, chiar dacă nu făceam parte din organizaţie. Acum, când suntem
membri cu drepturi depline ai UE, dorim să fim trataţi ca atare,
respectându-ni-se toate drepturile şi mai ales demnitatea, aşa cum şi noi
respectăm drepturile şi demnitatea celorlalte state, precum şi eforturile
remarcabile ale Comisiei Europene de a promova interesul comun şi prestigiul UE
în lumea contemporană.
În ultimii 20 de ani cetăţenii României s-au plasat în
toate sondajele la nivel european pe primul loc la gradul de încredere în
Uniunea Europeană. Nici neocomuniştii, nici fosta Securitate, nici extremiştii
naţionalişti n-au reuşit să creeze un cât de mic curent anti-european sau
anti-NATO. Dacă în aceste zile de iulie acest curent anti-european, care a
apărut deja, se va dezvolta datorită unei imixtiuni percepută ca arogantă
împotriva voinţei populare, ca unul care mi-am dedicat întreaga activitate şi
viaţă idealului european, voi fi primul care voi regreta.
Cu sentimente alese,
Emil Constantinescu
Toata stima pentru domnul Emil Constantinescu! O scrisoare exact pe inima mea.
RăspundețiȘtergereStimata doamna, unde putem gasi anexa intocmita de domnul Nicolae Popa?
Multumesc.
Textul este excelent. Exista undeva si varianta in engleza/franceza in care banuiesc ca a fost trimisa? Aceea ar trebui un pic diseminata.
RăspundețiȘtergere