AP: Ce înseamnă, pentru un om care gândeşte, să ai puterea şi apoi s-o
pierzi?
ZP: Să vă spun sincer, nu am avut nicio clipă senzația că aș avea puterea:
eu eram acolo ca să susțin exercitarea mandatului de președinte al României de
către primul președinte democrat și pro-occidental de după revoluție, or, asta
nu schimba radical situația față de anii în care susțineam eforturile
candidatului CDR. Nici măcar la titularul mandatului de președinte nu am
observat vreodată acea amețeală a puterii pe care o presupune întrebarea dvs.
Sigur, i se mai întâmpla să se înfurie - de pildă atunci când un aghiotant i-a
uitat pantofii negri în aeroport, la plecare de pe Otopeni, și să spună "vă
rog să nu vă bateți joc de mine, sunt totuși președintele României!", dar
fondul constant și inevitabil al celor patru ani a fost acela al răspunderii, nu
al puterii ca atare, și pentru președintele Constantinescu, și pentru noi, cei
din echipa sa. Poate că mai aproape de sentimentul de putere am fost în iulie
1997, când s-a încheiat cu bine vizita președintelui Clinton la București, sau în
1999, când am aflat că ziua României la Muzeul Smithsonian de la Washington,
pentru care ne agitasem, împreună cu Dl. Buzura și cu Fundația Culturală Română,
niște ani buni, a fost o reușită deplină. Putere, din punctul meu de vedere,
este să faci bine ceva bun, folositor, solid. Altfel e o himeră. Cînd România a
intrat în NATO nu mai eram "la putere", dar m-am simțit puternică.
- Dar ce e puterea, în accepţiunea dumneavoastră?
- În concepția prietenilor mei din vechea Eladă, puterea, kratos, se deosebește
fundamental de bia - forța brută, care este adesea abuzivă. Kratos este
puterea în sensul cel mai larg al cuvântului, asemănătoare puterii zeilor, care
doar ce gândesc ceva și fapta se și împlinește de la sine. Puterea, în acest sens, nu e nici bună,
nici rea, este o unealtă ambivalentă: Heracles a curățit nu doar grajdurile
regelui Augias, ci și întreaga Grecie de monștri, dar Hera l-a făcut să-și
piardă mințile și, luându-și nevasta și copiii drept fiare, i-a măcelărit fără
milă.
Odată ce înțelegem asta, e mai ușor să controlăm utilizarea “de bine” a
acestui formidabil instrument, spre a construi, nu spre a distruge. Dar depinde
și de firea omului, și de împrejurări. Aveam un profesor - intelectual de înaltă
clasă, dar care spunea că o zi de examen în care nu tremură banca cu studentul
examinat e o zi pierdută. Asta era natura lui, și se mândrea cu ea. În timpul războiului
din fosta Iugoslavie, a fost mai evident decât oricând că președintele României
are puterea de a lua decizii majore, și le-a și luat, în interesul României;
dar s-ar fi putut întâmpla - din fericire nu s-a întâmplat - ca aceste decizii
să aibă și efecte destructive. Puterea comportă riscuri, și este responsabilitatea
cui o exercită să le minimizeze - și să dea și un acatist, nu poți controla
chiar tot.
- Grosso modo, cum aţi caracteriza intelectualii români cu ieşire
amplă în media? Personal, sunt deziluzionat, dacă nu chiar scârbit de laşitatea
unora, de admiratul papucilor cu căciula în mână, pe lângă diverşi politruci, al
altora.
- Nu vreau să fiu excesiv de pedantă - o oarece pedanterie e inevitabilă
între intelectuali, dar ce-i prea mult strică - așa că nu voi spune din nou că
grecii au inventat o mulțime de povești care să dea seamă de relația complicată
a intelectualului cu puterea, începând cu istoria lui Zeus care își înghite
nevasta divină, Metis - Iscusința - cu tot cu pruncul lor nenăscut, divina
Athena. Aceasta va țâșni la soroc, cu întreaga-i panoplie, din țeasta lui Zeus.
Vedeți că încă de atunci se știa că intelectualii dau dureri de cap strașnice
puterii.
Întrebarea dvs. este însă, ca să traduc, despre durerile de cap pe care
puterea li le dă intelectualilor.
- Cam aşa.
- Personal sunt și eu adesea întristată de faptul că intelectuali -
uneori chiar de mare notorietate - abdică de la funcția lor critică și asumă
teme de propagandă joasă enunțate de puternicii zilei. Asta e de fapt o
formulare mult prea elegantă a faptului că oameni inteligenți și cultivați emit
în public falsuri, la îndemnul sau în beneficiul puterii președintelui Băsescu.
Fostul meu student și colaborator Cristian Preda, profesor de științe politice,
mi-a spus verde în față că am devenit anti-occidentală. Cum stăruiam în a-i cere
un minim argument în favoarea acestei măgării, a bâiguit ceva în legătură cu
faptul că am inițiat o scrisoare în care solicitam președintelui Comisiei
Europene să ia cunoștință și de puncte de vedere diferite de cele ale dlui Băsescu
atunci când evaluează situația din România. E regretabil că un europarlamentar
nu are - sau nu exprimă public - nicio umbră de înțelegere a faptului că
Uniunea Europeană este o construcție democratică, nu o teocrație laicizată. Doar Ceaușescu credea că oricine îi
scrie merită pușcăria.
Mă grăbesc să adaug un gând care mă bântuie intermitent de mai mulți
ani: cum se face că, printre "intelectualii lui Băsescu", se numără
mulți care se întreceau în a-l conspua pe Emil Constantinescu în ultimul an de
mandat și mai abitir după încheierea acestuia? Să fi fost ei iritați de faptul
că acesta a respectat cu strictețe spiritul și litera legii, fiind cuceriți
tocmai de tentația autocratică a președintelui jucător? Sau Constantinescu a
greșit fiindcă i-a tratat ca pe egali, cînd ei de fapt așteptau privilegii și
prebende? Sau cei înregimentați sunt de fapt cu mult mai mulți decât credem
noi? Aceste ipoteze nu se exclud, dimpotrivă. Oricum mă gîndesc adesea cum oare
ar fi reacționat intelectualii pro-Basescu dacă președintele Constantinescu ar
fi comis a suta parte din transgresiunile preferatului lor.
A doua categorie pe care o evocați este cea a intelectualilor care tac.
Trebuie să recunoaștem că unii tac pro-Băsescu, ca să zic așa, și alții
dimpotrivă. Ca să nu tacă, ei trebuie să fie stârniți de cineva: colegi, ziariști,
prieteni. Am văzut mulți tăcuți devenind o clipă locvaci, de exemplu fiindcă li
s-a părut că înlocuirea dlui Patapievici de la conducerea ICR e o catastrofă.
Unii știau bine de ce protestează - s-a dovedit că datorită ICR avuseseră un
număr de oportunități, ca să nu spun privilegii; când, de exemplu, ești
remunerat cu mii de dolari ca să-ți prezinți propria carte în străinătate, ai
toate motivele să te superi când se schimbă calimera. Alții însă protestează
dintr-o presupusă solidaritate intelectuală, la limită - din snobism, fără să încerce
să afle exact ce anume apără de fapt.
Dintre cei care tac critic la adresa puterii, fie ei intelectuali sau
mai puțin, se recrutează masiv cei ce votează contra puterii instalate și în
favoarea unei schimbări de guvern sau de regim politic. Este cel mai important
exercițiu al puterii într-o democrație, și am văzut în întregul an care abia
ce-a trecut cum "marea mută" a devenit foarte elocventă. Am colecționat
lozinci și fotografii de la manifestațiile din iarna trecută, sper să scriu
ceva despre asta. Multe sunt pline de umor - "Eba, tatăl tău nu vrea să
vorbește cu noi!"; "Roberta, numără-ne!"; "Securistule,
ne-ai ciuruit!" - și foarte multe vădesc o judecată politică matură -
"Ce vrem noi? Demnitate și respect."; "Politicienii au compromis
politica; trebuie, totuși, reinventată."; "Contractul social a fost
denunțat unilateral; ce nu înțelegeți?". Dacă nici aici nu regăsim vocea
intelectualului critic, nu știm unde să o căutăm.
- Aţi amintit de ICR. Sunteţi în noua echipă de acolo… Ce aţi găsit?
- Intâi să vă spun ce am căutat: în subordinea ICR sunt în momentul de
față și trei centre de formare doctorală - Accademia di Romania de la Roma,
Centrul de studii de la Veneția și Centrul cultural "Dimitrie
Cantemir" de la Istanbul. În anii '90, comunitatea academică din România a
purtat un lung război cu Ministerul de Externe pentru a reda centrelor de
studii din Italia - singurele care existau atunci - statutul lor originar, de școli
doctorale. Am izbutit într-un târziu, după 1996, datorită ministeriatului lui
Andrei Pleșu și direcției - mult prea scurte, din păcate, a Școlii de la Roma -
exercitate cu deosebit ingeniu de către regretatul italienist clujean Marian
Papahagi. Or, care ne-a fost surpriza aflând că dl. Patapievici și colegii săi
vor să uniformizeze toate centrele
culturale, inclusiv cele trei de care am vorbit, și evaluează exclusiv acțiunile
culturale, mai ales cele adresate românilor din Italia sau Turcia, interzicînd
de fapt orice cercetare științifică, de arhive, a directorilor celor trei
centre în cauză, neglijând problematica bursierilor și teoretizând chiar
"inutilitatea" elaborării unor teze de doctorat.
la Roma există de mult un director și un adjunct. În ultimii ani,
adjunct a fost un domn calificat ca dansator într-un ansamblu de călușari. În
2012, pentru primul semestru, directorul "plin" al Accademiei de la Roma,
colegul nostru, distins profesor de istorie și civilizație antică, Mihai Bărbulescu,
de la Universitatea din Cluj, a
fost drastic depunctat de conducerea ICR fiindcă nu a organizat un concert de
jazz. N-am înțeles de ce trebuia el să organizeze concerte, când avea alături
un călușar emerit. Să fim bine înțeleși, unora ne place jazzul, Dar, așa cum Pârvan
sau Iorga nu aveau a fi notați pentru concerte, nici succesorii lor nu-și
dovedesc excelența pe asemenea temeiuri.
Pe de altă parte, trebuie să spun că eu sunt doar una din zecile de voci
ale Consiliului ICR, organism colectiv care se întrunește, conform legii,
semestrial, așa că nu pot spune că aș fi găsit eu însămi ceva, fie bun sau mai
puțin. Am fost informați de conducerea executivă actuală, în frunte cu prof.
Marga, de unele excese ale fostei echipe, mergând de la conferințe cu public
remunerat pentru prezență – aș vrea totuși să cred că e vorba de o confuzie
pornită de la cheltuieli de protocol pentru recepții, altfel nu am pomenit
vreodată să fie plătit publicul ca să asculte o conferință - până la Festivalul
Piftiei dintr-o capitală vecină; festivalul a constat, firește, în consumul
colectiv de piftie pentru producerea căreia s-au cheltuit nu puține mii de
euro.
Cum totuși e vorba de ce am auzit, nu de ce am constatat eu însămi,
prefer să mă opresc aici.
- În vara lui 2012, aţi iniţiat Apelul intelectualilor din România,
adresat Consiliului Superior al Magistraturii, împotriva procurorilor care
anchetau ţăranii, la suspendarea lui Traian Băsescu, pe drumurile satelor, în
curţi, cu biblia pe caroseria maşinii. Mi-am dat adresa, chiar şi CNP-ul, dacă
nu mă înşel, când am semnat. Însă n-am primit nici un răspuns, deşi termenul
legal a trecut, cum a trecut…
- In vara trecută, am inițiat o scrisoare către liderii Comisiei
Europene și o sezisare adresată CSM în legătură cu acțiunea incalificabilă a
DNA și Parchetului, menită să înspăimânte electoratul rural. Nici una, nici
cealaltă, nu au produs vreun răspuns - dovadă că suntem mai europeni decât
credem. DNA și Parchetul au răspuns indirect, acuzîndu-l pe dl. Dragnea de
"solicitare de foloase necuvenite sub formă de voturi". Această
enormitate singură și descalifică o instituție populată, teoretic, de juriști, și
s-ar cuveni să facă părul măciucă dnei Reding și altor comisari europeni,
specializați și ei în solicitarea "necuvenită" de voturi. Eu nu sunt
jurist, dar știu din propria mea profesie că meseria politicianului este să
solicite voturi, așa că mă întreb în aceste condiții ce poate să răspundă CSM
unei sezisări civice solid argumentate, cum a fost a noastră.
Problema non-răspunsului Comisiei Europene e încă și mai complicată. Lăsând
la o parte orice inflamare, e clar că partizanatul politic a invadat un spațiu
conceput de fondatorii UE ca fiind prin definiție tehnic. Dar e clar și că, în
pofida impresiei generale din România, în cei opt ani ai mandatului lui Traian
Băsescu, susținătorii lui, oricare vor fi fost ei, și-au făcut cu asupra de măsură
treaba - adică s-au calificat drept interlocutori de încredere - în cele mai
importante centre de decizie din Europa și SUA. Cum e la fel de clar că, la vârful
USL, dimensiunea internațională a politicii din România nu e luată în calcul
mai deloc. De aici și impresia păgubitoare că, după un moment de excelente
tactici, USL a suferit o înfrângere strategică la Bruxelles și Washington.
Nu vreau să ajung ca aceia care una-două își amintesc tinerețile
pierdute, dar nu mă pot abține: în 1992, la sfârșitul lui iunie, Emil
Constantinescu era desemnat candidat unic al CDR; în primele zile ale lui
iulie, deja, regretatul Corneliu Coposu îl conducea în marile capitale ale
Europei, pentru a întâlni acolo pe principalii lideri ai Internaționalei Creștin
Democrate, iar în august, dl. Constantinescu participa la Convenția republicană
din SUA și se întâlnea cu senatori, congressmani și personalități de vârf ale
administrației americane. Începând din acest moment, am organizat un mic nucleu
de corespondență și relații internaționale, iar președintele CDR a călătorit
frecvent în străinătate și a avut permanent contacte în principalele capitale
ale lumii libere, astfel încât, în 1996, rezultatul alegerilor prezidențiale a
fost salutat unanim. Cu atât mai mult este necesar în actualul context, în care
România este parte integrantă a UE și NATO, ca partenerii noștri să fie
familiarizați cu punctele de vedere alternative din țară. Asta nu se întîmplă
repede, e nevoie de perseverență și chiar de ingeniozitate, fiindcă imaginea
favorabilă lui Traian Băsescu s-a construit cu mijloace importante, unele
vizibile, altele mai puțin, în decursul a aproape un deceniu de abilă dezinformare.
Problema de fond este însă alta: în ultimă instanță, aceleași importante mijloace, materiale și nu
numai, pe care statul român le-a investit în construirea imaginii externe a României,
au fost exploatate fără nici o reținere pentru a distruge această imagine în
momentul în care interesul unei singure persoane o cerea. Sigur, rezultatele
celor trei episoade electorale din anul trecut au șubrezit poziția pro-prezidențială,
dar e foarte greu, de pildă, să o convingi pe dna Merkel că nu o persoană
privată, ci însuși președintele României, a mințit-o fără să clipească. Am
vazut în ochii multor interlocutori dinafara României o undă subită de neîncredere
când le evocam enormitatea unor declarații sau acte ale adversarilor USL: nu se
poate, îmi transmiteau ei tacit, vorbești de persoane oficiale, nu pot număra
aiurea voturile parlamentului, nu pot fi mincinoși pe față... Ba pot, le
spuneam eu, dar tot sceptic mă privesu.
În fond, așa-zisa coabitare are măcar un singur avantaj: oferă liderilor
USL, în frunte cu candidatul acestei formațiuni la președinția României, Crin
Antonescu, și guvernului USL, răgazul de a-i convinge pe deplin pe marii
parteneri ai României în plan internațional, că USL are deplina legitimitate de
a dezvolta politicile pro-occidentale și valorile democratice în numele cărora
au fost votați în 2012 de o majoritate covrșitoare a cetățenilor României. Nu
pot decât să sper că vor folosi acest răgaz din plin. E adevărat că alegerile
se câștigă în România, dar, cum am văzut, ele se pot pierde în fapt la
Bruxelles. Ăsta e prețul integrării, care ne aduce multe avantaje de care nu
trebuie să uităm, și e, pe de-asupra, un preț pe care nu avem de ce să-l plătim.
Trebuie doar să facem un efort de proiecție externă a propriilor noastre
convingeri și proiecte.
E foarte clar și că nu vom putea convinge pe toată lumea: în condițiile
crizei globale, se confruntă - și în Europa, și în SUA - opțiunea pentru
politici restrictive, cu unele nuanțe extreme, și opțiunea favorabilă unor
politici dominate de valori democratice și de o viziune mai generoasă decât cea
hiper-austeră - o austeritate care ia de la cetățeni pentru a prezerva, în
fond, marea finanță globală. Suntem confruntați în România cu una din fețele
cele mai dezagreabile ale acestui darwinism social, mergând de la încercarea de
"reformă a sistemului de sănătate" care să ia de la pacienți pentru a
îmbogăți marile corporații, pînă la acumularea de colonie franțuzească sau de
onorarii nemăsurate din bani publici, în beneficiul câtorva favoriți ai
regimului. Am militat mai bine de douăzeci de ani pentru o dreaptă liberală,
cumpătată și generoasă, nu pentru ca o falangă minusculă de privilegiați fără
obraz să monopolizeze resurse și prestigiu ca să ne facă pe toți de golani și
de borfași, și, încă și mai grav, să ne acuze cu totul aiurea de
anti-occidentalism.
Dacăe să distingem corect, ei sunt cei care, în NATO fiind, visează la
un regim à la Putin, cu o oligarhie bine protejată contra indiscrețiilor
presei, cu un țar votat mai mult sau mai puțin liber din patru în patru ani, cu
o opoziție politică și civică strivită - cînd nu e de-a dreptul asasinată. Nu știu
dacă ați remarcat, dar, cel puțin în primele mandate ale lui Putin, principalii
lui ideologi și susținători din zona intelectualilor publici erau, aproape toți,
aceiași care, la începutul anilor '90, conduceau ONG-urile cele mai
pro-occidentale din Rusia, cele care aveau susținerea cea mai importantă din
partea fundațiilor americane și militau cel mai vizibil pentru democratizare. Să
nu te-apuce complotita? Să nu te întrebi, de fapt, nu cine vrea să ne scoată
din NATO, ci oare cui îi e de folos să evoluăm ca Rusia, nu ca Polonia?
AL PATRIEI EROU ÎNTRE EROI sau DESPRE PROSTIE: http://decablogulmuschetarilor.wordpress.com/2013/04/26/al-patriei-erou-intre-eroi-sau-despre-prostie-guestpost-iepurele-de-martie/.
RăspundețiȘtergere(Pentru a accesa linkul, hasurati-l cu albastru, apoi dati click pe butonul din dreapta al mouse-ului si, in final, pe "Go to Web Address", folosind oricare din butoane. Succes!)